ДОВІДКА

ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ САМООЦІНЮВАННЯ ЗА НАПРЯМОМ "СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ в 2022 - 2023 н р»

РЕЗУЛЬТАТИ САМООЦІНЮВАННЯ ЗА НАПРЯМОМ

        Напрям 2. Система оцінювання здобувачів освіти 

1.     Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень

► Критерій 2.1.1. Отримання інформації про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень учнів

   У Запорізькій гімназії № 14  здобувачі освіти отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень.

 Ми використовуємо єдині підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів:

·        Вимоги до оцінювання результатів навчання здобувачів освіти визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності;

·        Оцінювання у ґрунтується на позитивному підході, що, передусім, передбачає врахування рівня досягнень учнів.

·        Система оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти включає критерії, правила і процедури, за якими здійснюється оцінювання. Розроблення, оприлюднення та інформування про критерії оцінювання робить процес оцінювання прозорим і зрозумілим для всіх учасників освітнього процесу. 

  Система оцінювання навчальних досягнень учнів:

- має у своїй основі чіткі і зрозумілі вимоги до навчальних результатів;

 - дозволяє гарантовано досягти і перевищити результати;

 - заохочує учнів апробувати різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку;

- дає можливість розвивати в учнів впевненість у своїх здібностях і можливостях;

- використовує самооцінювання і взаємооцінювання як важливий елемент навчальної діяльності.

  Система оцінювання у гімназії забезпечує інформування учнів про критерії оцінювання та розуміння, як і за що їх оцінюють.

 Процес інформування і оприлюднення критеріїв для здобувачів освіти розпочинається із Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, затверджених Міністерством освіти і науки України. При цьому учителі гімназії  керуються чинними нормативними документами.

  Дані критерії оцінювання, запропоновані МОН, є загальними для всіх учителів і використовуються як основа, за допомогою якої вибудовується система оцінювання у закладі. При виконанні обов’язкових видів роботи учителі користуються розробленими критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, які ґрунтуються на критеріях, затверджених МОН, а також враховують особливості вивчення теми, освітню програму, компетентнісний підхід до викладання предмету (курсу), організаційну форму проведення навчального заняття, індивідуальні та вікові психофізіологічні особливості дитини. Інформація про Критерії оцінювання доноситься учителями до учнів та батьків у різних формах: в усній формі, шляхом розміщення на інформаційних стендах у класах, на сторінках предметів в Google klass room.

Адміністрація гімназії здійснює контроль за системою оцінювання учителів через спостереження за проведенням навчальних занять, вивчення оприлюднених критеріїв оцінювання, розглядаючи дане питання на засіданнях педагогічної ради, методичних об’єднань. Ознайомлення батьків і учнів з правилами і процедурами оцінювання завжди відбувається на початку навчального року і впродовж навчального року на початоку вивчення кожної теми.

Для кожного предмету учителями – предметниками підготовлено необхідні пам’ятки щодо Критеріїв оцінювання учнів у закладі освіти. Формуючи систему оцінювання у гімназії, педагогічний колектив керується тим, що оцінка має стимулювати учнів до навчання, а не використовуватись для покарання.

Як було оцінено виконання даного критерію

 Для оцінки виконання даного критерію було вивчено такі питання:

·        Чи оприлюднена у гімназії інформація про Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів?

·        Чи систематично інформуються учні про Критерії оцінювання навчальних досягнень при виконанні обов’язкових видів роботи, різних організаційних формах навчальних занять?

·        Чи вважають учні оцінювання навчальних досягнень у закладі освіти справедливим?

·        Чи поінформовані учні і батьки про правила і процедури оцінювання з предмету або курсу (спецкурсу, курсу за вибором)? 

Методи збору інформації, які було використано

·        Спостереження (за проведенням навчальних занять).

·        Опитування (анкетування учнів).

·        Вивчення документації (оприлюднені критерії оцінювання)

Результати опитування вчителів

(у опитуванні брали участь 18 педагогічних працівників гімназії)

Які критерії оцінювання Ви використовуєте для предмету (предметів), які викладаєте?

з/п

Перелік тверджень

Кількість чоловік

%

 

розробляю самостійно для кожного обов’язкового виду роботи

10

55

 

використовую критерії, розроблені іншими педагогами

12

66

 

використовую критерії, запропоновані МОН

18

100

 

вважаю, що критерії не потрібні для оцінювання результатів навчання учнів.

--

--

 

Як учні  дізнаються про критерії, за якими Ви оцінюєте їх навчальні досягнення?

з/п

Перелік тверджень

Кількість чоловік

%

 

інформую здобувачів освіти про критерії оцінювання на початку навчального року

18

100

 

розміщую критерії оцінювання на веб-сайті або інтерактивній платформі закладу освіти

18

100

 

пояснюю здобувачам освіти індивідуально

18

100

 

не інформую здобувачів освіти

--

--

 

інформую здобувачів освіти про критерії оцінювання перед вивченням кожної теми

18

18

 Результати опитування учнів (брало участь 70 учнів)

Ви отримуєте інформацію про критерії оцінювання результатів Вашого навчання  (підстави виставлення оцінок)?

з/п

Перелік тверджень

Кількість чоловік

%

 

від учителів на початку навчального року або семестру

58

83

 

під час виконання різних видів робіт на уроках

70

100

 

тільки у разі звернення до вчителя

5

7

 

не отримую, навіть у разі звернення до вчителя

2

3

 

користуюсь інформацією з інтернету

2

3

 

у жоден із зазначених способів не отримую

-

-

► Критерій 2.1.2. Реалізація компетентнісного підходу до навчання

У гімназії система оцінювання сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання.

   Освітній процес у школі спрямовується на формування і розвиток ключових компетентностей, посилення ролі особистісного чинника в засвоєнні навчального матеріалу.

Учителі гімназії використовують такі підходи до формування критеріїв оцінювання:

• оцінюють не лише результат роботи, але й процес навчання, індивідуальну працю та успіх кожного учня;

 • позитивно оцінюють досягнення учнів, незалежно від того, значні вони чи скромні, якщо вони є результатом справжніх зусиль та старань дитини. В цьому є мотивуюча роль оцінювання;

 • оцінюють рівень аргументації та уміння учнів висловлювати свою думку.

 У системі оцінювання навчальних досягнень учнів у гімназії,  крім традиційних, учителі використовували інші творчі види оцінювання, особливо, під час здійснення дистанційного навчання. Усі оцінки з навчальних предметів поточні, за семестри, за рік, результати державної підсумкової атестації здійснюється у балах відповідно до критеріїв, затверджених МОН.

Як було оцінено виконання даного критерію

  Для оцінки виконання даного критерію було вивчено такі питання:

 • Чи спрямована система оцінювання навчальних досягнень учнів на перевірку рівня оволодіння учнями ключовими компетентностями?

• Чи оприлюднюються учителями критерії оцінювання навчальних досягнень учнів?

Методи збору інформації, які було використано

- Спостереження (за проведенням навчального заняття).

 - Вивчення документації (критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти).

► Критерій 2.1.3. Справедливість та об’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів 

Учні гімназії у цілому вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним. Система оцінювання навчальних досягнень учнів сприймається учнями закладу як зрозуміла, чітка і справедлива.

  Для того, щоб у закладі система оцінювання сприймалась учнями як об’єктивна і справедлива,  зроблено наступне:

1. На основі критеріїв, розроблених МОН, учителі розробляють критерії оцінювання для виконання обов’язкових видів роботи і ознайомлюють з ними учнів.

 2. Відбувається обов’язкове оприлюднення критеріїв оцінювання.

3. Впроваджується самооцінювання і взаємооцінювання учнів.

4. Використовується учнівське портфоліо як спосіб оцінювання навчальних досягнень ( у початковій школі).

5. Впроваджується формувальне оцінювання.

  Педагоги закладу постійно враховують думку учнів та їх батьків щодо системи оцінювання. Це реалізуємо шляхом опитування учнів, а також спілкуванням з батьками, проведення батьківських зборів.

Як було оцінено виконання даного критерію

Для оцінки виконання даного критерію було вивчено такі питання:

 • Чи оприлюднені критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у гімназії?

 • Чи використовується у закладі освіти формувальне оцінювання?

• Чи вважають учні оцінювання їх навчальних досягнень у закладі освіти справедливим?

Методи збору інформації, які було використано

- Опитування (анкетування учнів і батьків).

Результати опитування учнів (брало участь 70 учнів)

Наскільки вчителі  справедливо оцінюють Ваші результати навчання?

Перелік тверджень

Кількість чоловік

%

 

оцінюють справедливо

50

80

 

у більшості випадків оцінюють справедливо

20

20

 

у більшості випадків оцінюють несправедливо

-

-

 

оцінюють несправедливо

-

-

 2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти

  У гімназії здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти. Основним індикатором вимірювання результатів освітньої діяльності учнів школи є навчальні досягнення.

 Відбувається постійний моніторинг системи оцінювання навчальних досягнень учнів з боку адміністрації гімназії.

 Двічі на рік проводиться підсумковий моніторинг оцінювання результатів навчальних досягнень учнів. Основною метою такого моніторингу є виявлення об’єктивного та раціонального підходу до оцінювання навчальних досягнень учнів з боку вчителя, простеження системності в оцінюванні учнів, динаміки їх навчальних досягнень.

 Основні завдання, які вирішуємо за допомогою моніторингу навчальних досягнень учнів:

 1. Вивчення якості освітнього процесу.

2.  Удосконалення оцінювання навчальних досягнень учнів з окремих предметів.

3. Простеження компетентнісного підходу у системі оцінювання навчальних досягнень учнів.

Для моніторингу системи оцінювання навчальних досягнень учнів використовуємо:

- результати оцінювання навчальних досягнень учнів за результатами 1 і 2 семестрів;

- результати ДПА в початковій і базовій школі ( в 2022-2023 н р ДПА не проводилась);

- об’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів ( за записами в класних журналах)

 У гімназії використовуємо такі способи отримання інформації за результатами моніторингових досліджень, що стосуються системи оцінювання навчальних досягнень учнів:

 • порівняльний аналіз між результатами ДПА та підсумковим оцінюванням учителя з предмету (курсу) ( в 2022-2023 н р ДПА не проводилась)

 • аналіз середнього балу класів за підсумками семестрового і річного оцінювання;

• порівняльний аналіз середнього балу навчальних досягнень учнів з окремих предметів.

Результати аналізу моніторингових досліджень розглядаються на  засіданні педагогічної ради.

Як було оцінено виконання даного критерію

 Для оцінки виконання даного критерію було вивчено такі питання:

• Яка освітня мета проведення моніторингових досліджень?

 • Чи підготовленні аналітичні матеріали за результатами дослідження?

• Чи прийняті рішення про вдосконалення освітньої діяльності за результатами прийнятих рішень на основі проведених моніторингів?

Методи збору інформації, які було використано

- Вивчення документації (аналітичні звіти, статистичний аналіз, протоколи засідань педагогічної ради).

 

Критерій 2.2.2. Впровадження у гімназії  системи формувального оцінювання

   У гімназії впроваджується система формувального оцінювання. Учителі, які працюють в 1 – 5 класах,  шукають підходи в оцінюванні, які б враховували індивідуальний поступ учня. Тому в освітній процес гімназії впроваджується формувальне оцінювання. Воно оцінює процес навчання учнів, а не результат.

Особливостями впроваджуваного у гімназії формувального оцінювання є те, що воно:

• націлене на визначення індивідуальних досягнень кожного учня;

 • не передбачає порівняння навчальних досягненнях різних учнів;

• застосовує зрозумілі критерії оцінювання, за якими оцінюють учня, він стає свідомим учасником процесу оцінювання і навчання;

 • забезпечує зворотний зв’язок – отримання інформації про те, чого учні навчилися, а також про те, як учитель реалізував поставлені навчальні цілі.

У 2022-2023 н р в 1-5 класах  учителями впроваджено саме формувальне оцінювання. Під час спостереження за проведенням навчальних занять було виділено такі аспекти роботи учителів

- визначається, що потребує виправлення або покращення у роботі учня;

- вказують на напрями виправлення помилок та подальшої роботи учня;

- заохочують учнів до роботи в парах та кооперативної (групової) роботи.

Під час впровадження формувального оцінювання учителі виробляють чіткі критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Зміст цих критеріїв пояснюють учням і батькам зрозумілою і доступною мовою. Критерії оцінювання доводять до відома учнів під час уроків. Також вчителі застосовують спільну з учнями розробку критеріїв оцінювання.

Як було оцінено виконання даного критерію

Для оцінки виконання даного критерію було вивчено такі питання:

 • Яка частина учителів використовує формувальне оцінювання в своїй роботі?

 • Які особливості використання формувального оцінювання в початковій школі?

• Як можна прослідкувати прогрес у навчальних досягненнях учня?

• Які форми роботи використовуються учителями для впровадження формувального оцінювання в освітньому процесі?

Методи збору інформації, які було використано

 - Спостереження (за проведенням навчального заняття).

Результати опитування учнів (брало участь 70 учнів)

Наскільки доступно вчителі пояснюють та аргументують виставлення оцінок?

Перелік тверджень

Кількість учнів

%

вчителі ще до початку оцінювання завжди пояснюють, за що я можу отримати ту чи іншу оцінку, а після оцінювання завжди її обґрунтовують

65

93

вчителі, в переважній більшості, пояснюють вимоги до оцінювання, аргументують оцінку лише на моє прохання

3

4

вчителі дуже рідко попередньо пояснюють вимоги до оцінювання, не завжди аргументують оцінку, навіть на моє прохання

2

3

вчителі ніколи не пояснюють вимоги до оцінювання, відмовляються обґрунтувати виставлену оцінку, навіть на моє прохання

-

-

        Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання

► Критерій 2.3.1. Формування у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання

  Формування відповідального ставлення до навчання відіграє важливу роль у підготовці учнів до самостійного життя, тому що навчання – головна праця школяра. Однією з ключових компетентностей, яку формують учителі гімназії у учнів, є уміння вчитися впродовж життя.

   Розвиток відповідального ставлення у учнів гімназії  до навчання здійснюється:

 - активізацією участі учнів в організації своєї навчальної діяльності;

 - наявністю чітких критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів;

 - зосередженням освітнього процесу на оволодіння учнями ключовими компетентностями, а не на відтворенні інформації;

 - можливістю вибору учнями власної освітньої траєкторії;

- заохоченням і позитивним оцінюванням роботи учня;

Як було оцінено виконання даного критерію

 Для оцінення виконання даного критерію було вивчено такі питання:

 - Чи використовують учителі компетентнісний підхід у  роботі?

- Чи проводиться в гімназії системна профорієнтаційна робота?

- Чи розглядається дане питання під час проведення виховних заходів, батьківських зборів?

 - Чи використовують учителі у своїй роботі чіткі і зрозумілі критерії оцінювання навчальних досягнень учнів?

Методи збору інформації, які було використано

-          Вивчення документації (річний план роботи).

-          Спостереження (за навчальними та виховними заняттями).

-          Опитування (анкетування учнів).

Результати опитування учнів (брало участь 70 учнів)

Ваша думка вислуховується і враховується учителями під час проведення уроків?

Перелік тверджень

Кількість чоловік

%

так, враховується з більшості навчальних предметів

50

71

враховується з окремих навчальних предметів

15

21

більшість вчителів нав’язують свою думку як єдино правильну

2

3

думка учнів практично не враховується

3

4

Від кого (чого) залежать Ваші результати навчання?

 (можна обрати декілька варіантів відповідей)

Перелік тверджень

Кількість чоловік

%

виключно від моєї праці та наполегливості

50

71

від моєї праці та батьків, які мотивують мене до навчання

70

100

від рівня викладання

70

100

від більш поблажливого ставлення вчителів

10

14

від моїх однокласників, які допомагатимуть мені на уроках та з домашніми завданнями

5

7

 ► Критерій 2.3.2. Впровадження самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти

Запорізька гімназія № 14  забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти під час здійснення освітнього процесу. Учителі школи працюють над формуванням особистості у процесі самостійно організованої діяльності (праці, самонавчання, самовиховання, самооцінювання) , здійснюють кваліфіковане педагогічне керівництво даним процесом.

 Учителі гімназії  використовують формувальне оцінювання, під час якого застосовуються прийоми самооцінювання та взаємооцінювання. Під час застосування самооцінювання і взаємооцінювання дітей вчать об’єктивно оцінювати себе, маючи цілі, яких вони повинні досягти в процесі навчання, та зрозумілі критерії оцінювання, оцінювати власну компетентність, реагувати у відповідь, сприймати оцінку інших та обговорювати її, самостійно регулювати власну навчальну діяльність.

Учителі закладу для розвитку навичок  самооцінювання/взаємооцінювання навчальної діяльності дитини:

- регулярно нагадують учням про цілі і критерії оцінювання;

- планують при проведенні навчальних занять час для самооцінювання/взаємооцінювання;

- оприлюднюють мету навчального заняття, критерії оцінювання навчальних досягнень.

Дане питання розглядалось на методичних нарадах вчителів, вивчалось у структурі роботи методичних об’єднань.

Як було оцінено виконання даного критерію

Для оцінки виконання даного критерію було вивчено такі питання:

 • Чи розглядалось дане питання в структурі методичної роботи, у процесі співпраці учителів?

• Яка частка учителів закладу освіти застосовує самооцінювання і взаємооцінювання учнів?

 • Чи наявні у закладі освіти чіткі критерії навчальних досягнень?

 • Чи надають учителі допомогу учням у процесі самооцінювання навчальної діяльності учнів?

Методи збору інформації, які було використано

- Спостереження (за проведенням навчального заняття).

 - Опитування (анкетування педагогічних працівників, учнів)

Результати опитування вчителів (у опитуванні брали участь 18 вчителів)

Для оцінювання здобувачів освіти Ви використовуєте: (можна обрати кілька варіантів відповідей

з/п

Перелік тверджень

Кількість чоловік

%

1

поточне

18

100

2

формувальне

10

55

3

самооцінювання учнями

12

66

4

взаємне оцінювання учнів

15

82,5

5

підсумкове

18

100

6

інше

-

-

 

 

Висновок: Напрям «Система оцінювання здобувачів освіти» відповідає вимогам достатнього рівня

ДОВІДКА

за результатами самооцінювання освітнього середовища Запорізької гімназії № 14 в 2021 – 2022 н р

В 2021 – 2022 н р самооцінювання якості освітньої діяльності ЗГ № 14 було проведено за напрямом: освітнє середовище гімназії.

Під час проведення самооцінювання використані такі методи збору інформації як анкетування, опитування, спостереження за діяльністю здобувачів освіти, педагогічних працівників, адміністрації гімназії.

В Запорізькій гімназії № 14 Запорізької міської ради  навчаються 255 учнів, працює 31 педагогічний працівник. Середня з наповнюваність класів – 23 учнів 1 – 9 класів.

В гімназії створено безпечні умови навчання і праці.

Територія та приміщення гімназії чисті й охайні, відсутні колючі дерева, кущі, гриби та рослини з отруйними властивостями.

Директор гімназії Чумак Т.О. разом з завхозом Шатобою Г.В. і робітником по обслуговуванню будівлі Башмаковим Є.О.  щоденно здійснюють огляд території щодо її безпечності для організації освітнього процесу в гімназії.

Територія гімназії освітлюється у вечірній та нічний час.

У вестибюлі приміщення гімназії наявний пост чергового, функціонує тривожна кнопка, що забезпечує допуск до гімназії лише учасників освітнього процесу.

Водночас наявні окремі пошкодження цілісності огорожі земельної ділянки гімназії.

Наявний спортивний майданчик, футбольне поле.

 Потребує  облаштування майданчик для початкової школи, та оновлення обладнання на футбольному полі та майданчиках для заняття спортом.

Туалети в гімназії відремонтовані, утримуються в належному стані з дотриманням санітарно-гігієнічних вимог та облаштовані на трьох поверхах, окремо для хлопців і дівчат, окремо для працівників. На першому поверсі облаштовано туалети для учнів початкової ланки.

У приміщеннях закладу дотримано повітрянотепловий режим. Приміщення регулярно прибираються та провітрюються. Це підтверджується результатами анкетування, де переважна більшість учнів та батьків достатньо оцінюють комфортність створених умов для навчання.

Відремонтований ганок центрального входу гімназії.

Питний режим дотримується кожним учнем індивідуально, відповідно до вимог здійснення протиепідемічних заходів. Наявні антисептичні засоби.

П’ять навчальних  кабінетів початкової розташовані на І поверсі, кабінети для учнів базової середньої освіти на II і III поверхах гімназії.

Приміщення закладу освіти використовуються раціонально, комплектування класів відбувається з урахуванням чисельності учнів в класах та площі навчальних кімнат.

У закладі освіти облаштовані робочі місця для педагогічних працівників.

Заклад освіти забезпечений навчальними кабінетами і приміщеннями, необхідними для реалізації освітньої програми та забезпечення освітнього процесу (кабінети фізики, хімії, інформатики та майстерні), хоча обладнання в них потребує оновлення.

Інструктажі з безпеки життєдіяльності переглядаються вчасно.

За результатами анкетування усі педагоги (100%) стверджують, що з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій регулярно проводяться інструктажі та навчання.

 Вивчення документації підтверджує, що питання щодо роботи педагогічного колективу з охорони пращ та безпеки життєдіяльності заслуховується та аналізується з ухваленням відповідних рішень на засіданні педагогічної ради.

Більша частіша опитаних здобувачів освіти (56%) підтвердили, що вчителі та адміністрація гімназії регулярно інформують їх щодо правил охорони праці, безпеки життєдіяльності під час занять, пожежної безпеки, правил поведінки під час надзвичайних ситуацій, із залученням спеціальних служб.

Під час спостережень виявлено, що учасники освітнього процесу не порушують вимоги з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки.

У гімназії розроблений алгоритм дій у разі нещасного випадку. Усі педагогічні працівники дотримуються цих вимог.

З здобувачами освіти та педагогічними працівниками гімназії фахівець з охорони праці Макущенко А.М. проводить інструктажі щодо алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій.

У річному плані роботи закладу освіти прослідковується організація практичних занять з вчителями з надання домедичної допомоги.

У закладі освіти створені умови щодо харчування і формування культури здорового харчування у здобувачів освіти: обідня зала обладнана меблями, наявні інформаційні стенди щодо здорового харчування. Наявне щоденне та перспективне меню. Щоденне меню розміщується на інформаційному стенді в обідній залі. Під час спостереження за навчальними заняттями відмічено, що педагогічні працівники практикують використання ігрових елементів про користь здорової їжі, бесіди про корисні продукти, вітаміни та їх вплив на організм. Щорічно проводиться анкетування учнів, вчителів, батьків. Результати анкетування свідчать, що 85% учнів, 87% учителів та 79% батьків задоволені умовами харчування. Однак, 46% батьків висловлюють побажання щодо урізноманітнення асортименту ідальні.

Заклад освіти забезпечений комп’ютерною технікою.

В кабінеті інформатики знаходяться 10 комп’ютерів для учнів і 1 для вчителя, вчителі гімназії користуються ноутбуками для проведення уроків під час навчання з використанням технологій дистанційного навчання, в кабінетах початкової ланки є проектори (5 шт), телевізор (1 шт), інтерактивні дошки. Всі кабінети гімназії підключені до мережі Інтернет. Всі учні, педагогічні працівники поінформовані щодо  безпечного використання мережі Інтернет. В гімназії проводиться профілактична робота з кібербулінгу та безпечного користування Інтернетом.

У закладі освіти здійснюється робота з адаптації та інтеграції учнів до освітнього процесу Практичним психологом гімназії  щорічно проводиться діагностика адаптації першокласників та учнів 5-х класів до навчання. Результати аналізуються на нарадах при директорові.

Створена та функціонує соціально-психологічна служба. Переважна більшість (76%) батьків стверджують, що в  дітей ніколи не виникало проблем з адаптацією до умов закладу освіти. Усі педагоги (100%) погоджуються з твердженням, що в гімназії здійснюються заходи, які допомагають педагогічним працівникам  адаптуватися до змін умов праці.

У гімназії розроблено та затверджено План заходів по запобіганню та протидії булінгу  (цькуванню). Переважна більшість (70%) опитаних педагогічних працівників стверджують, що брали участь у розробці Плану заходів. У класних кімнатах та коридорах розміщено інформацію щодо протидії булінгу. Питання щорічно розглядається на засіданні педагогічної ради.

Згідно з опитуванням більшість батьків (63%) стверджують, що у закладі освіти проводяться бесіди з попередження та зниження рівня дискримінації та насилля

Усі педагоги (100%) стверджують, що у закладі освіти дискримінація відсутня.

Учні зазначають, що систематично отримують інформацію про те, що таке булінг від педагогів, класних керівників, практичного психолога та з інформаційних стендів.

Під час вивчення відповідної документації та інтерв'ю з практичним психологом з’ясовано, що жодного факту булінгу не було зафіксовано.

Гімназія залучає представників правоохоронних органів, фахівців служби у справах дітей з питань запобігання та протидії булінгу. Результати анкетування засвідчили, що 80% учнів відчувають себе комфортно у закладі освіти. Водночас, під час опитування, 7 учнів відмічають, що до них були поодинокі випадки агресії та кепкування з боку однокласників та класних керівників відповідно. Більшість учнів звертаються найчастіше за допомогою до класного керівника і стверджують, що класні керівники допомагають їм у вирішенні питань. Зі слів практичного психолога, з учнями, які прибули з центру соціально-психологічної реабілітації, систематично проводяться індивідуальні консультації, тренінги з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення питань.

Практично всім учням гімназії (90%) подобається перебувати у закладі освіти.

Переважна більшість батьків (77%) зазначають, що учні йдуть до школи в піднесеному настрої, з радістю та здебільшого охоче.

Усі опитані педагогічні працівники (100%) цілком задоволені освітнім середовищем та умовами праці у закладі освіти.

На інформаційних стендах гімназії та на сайті закладу освіти оприлюднено правила поведінки для учнів.

Практично всі учасники освітнього процесу ознайомлені з ними та виконують їх. Водночас правила поведінки для учнів потребують доопрацювання з метою їх адаптації для сприйняття учасниками освітнього процесу.

У гімназії постійно здійснюється аналіз причин відсутності здобувачів освіти на заняттях та вживаються відповідні заходи.

У закладі освіти облаштовано пандус. Класні приміщення, туалет не адаптовані до використання усіма учасниками освітнього процесу (на разі дітей з вадами опорно-рухового апарату в гімназії немає).

У закладі освіти наявні та використовуються дидактичні засоби для дітей з особливими освітніми потребами.

Функціонує ресурсна кімната, тренажерна зала для учнів з особливими освітніми потребами. Для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах (1-а,3-а,4-а.4-б,5-а,8-а класи) створено команду психолого-педагогічного супроводу, індивідуальні програми розвитку, до розроблення яких залучались батьки.

Під час спостереження за навчальними заняттями з’ясовано, що у закладі освіти формуються навички здорового способу житія та екологічно доцільної поведінки в здобувачів освіти під час освітнього процесу. Проводяться фізкультхвилинки, рольові ігри щодо дотримання гігієни, використовуються завдання з елементами навичок екологічної поведінки. Під час анкетування більшість учнів зазначають, що часто на уроках та позаурочних заходах використовується мультимедійне обладнання, комп’ютерна техніка, спортивний інвентар. Спостереження за освітнім середовищем показало, що наявне обладнання й засоби навчання педагогічні працівники гімназії використовують для формування ключових компетентностей та наскрізних умінь учнів.

 

Висновок:

Напрям «Освітнє середовище гімназії» відповідає вимогам достатнього рівня

 

 

 

Директор                                                                                                                   Тарас ЧУМАК

ДОВІДКА

за результатами самооцінювання освітнього середовища, освітніх та управлінських процесів в Запорізькій гімназії № 14 за 2020-2021 н.р.

Самооцінювання якості освітньої діяльності ЗГ № 14 було проведено за чотирма напрямами:

1 напрям – освітнє середовище гімназії

2 напрям – система оцінювання освітньої діяльності здобувачів освіти

3 напрям – система  педагогічної діяльності педагогічних працівників

4 напрям -  система управлінської діяльності гімназії

Під час проведення самооцінювання використані такі методи збору інформації як анкетування, опитування, спостереження на діяльністю здобувачів освіти, педагогічних працівників, адміністрації гімназії.

Під час спостереження за освітнім середовищем з’ясовано, що у цілому в гімназії створено безпечні умови навчання та праці,

Переважна  кількість здобувачів освіти задоволені або переважно задоволені освітнім середовищем,

Більше   половини учнів стверджують, що вони у школі почувають себе безпеці та здебільшого у безпеці.

Приміщення чисті, охайні та недоступні для сторонніх осіб,

Більшість  батьків здобувачів освіти задоволені облаштуванням території, чистотою навчальних кабінетів, їдальні, туалетних кімнат;

64% опитаних учнів задоволені чистотою приміщень;

У  приміщені школи дотримуються температурного режиму.

Організація  харчування у школі сприяє формуванню культури здорового харчування в учнів, більшість опитаних батьків здобувачів освіти задоволені якістю харчування.

Приміщення їдальні, столи, лавки, місця для видачі готових страв чисті, їх регулярно миють;

У гімназії дотримано питний режим (переварена вода є постійно у достатній кількості у приміщенні їдальні);

Для реалізації освітнього процесу наявне навчально-методичне та технічне забезпечення, (40% навчальних кабінетів обладнані технічними засобами навчання (проектор, ноутбук, телевізор, інтерактивна дошка)

Наявні необхідні для реалізації освітньої програми навчальні кабінети та приміщення; в кабінетах оприлюднено правила поведінки здобувачів освіти під час навчальних занять.

З здобувачами освіти  та працівниками гімназії фахівець з охорони праці Макущенко А.М. проводить інструктажі щодо алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій;

В  гімназії  реалізуються заходи із запобігання проявам дискримінації. Педагогічні працівники  ознайомлені з нормативно-правовими документами щодо виявлення ознак булінгу, іншого насильства та запобігання йому;

Педагогічні працівники, адміністрація гімназії  здійснюють заходи щодо запобігання порушення правил поведінки.

В  коридорах гімназії є  інформаційний  стенд, на якому розміщено  Правила поведінки для здобувачів освіти, інформацію щодо попередження булінгу.

Правила поведінки здобувачів освіти оприлюднені на сайті гімназії.

План заходів із запобігання та протидії булінгу оприлюднені на сайті гімназії.

Для 1 – 4  класів правила поведінки розміщені на рівні зорового доступу дітей у класних приміщеннях.

В гімназії проводиться систематична робота щодо адаптації здобувачів освіти до освітнього процесу (переважна більшість батьків вважають, що у дітей ніколи не виникали проблеми з адаптацією в школі).

Психолог гімназії Пащенко Ю.С. щорічно здійснює діагностування учнів 1, 5 класів на предмет адаптації до освітнього процесу.

Питання адаптації розглядається  на засіданнях педагогічної ради щорічно, про що є протоколи засідань педагогічної ради гімназії та накази про затвердження рішення педагогічної ради.

Аналіз відповідей батьків учнів дає підстави стверджувати, що діти охоче йдуть до школи;

Розклад  занять в основному задовольняє здобувачів освіти;

Переважна  більшість учнів відвідує шкільну бібліотеку для отримання художньої літератури (43,5%), у той же час значна кількість учнів взагалі не відвідують бібліотеку.

Протягом року було проведено анкетування здобувачів освіти  щодо вивчення оцінки ними якості освітніх послуг, які надає гімназія.

 В результаті моніторингу можна стверджувати, що учні на достатньому рівні оцінюють створені умови перебування та комфорту у школі.

Розклад занять який наявний у гімназії, більшу частину учнів задовольняє.

Водночас є потреба в удосконаленні освітнього середовища гімназії:

облаштування ігровий майданчик для учнів початкових класів.

подальше забезпечення навчальних кабінетів технічними засобами навчання

постійне забезпечення санітарних кімнат засобами гігієни (туалетного паперу, мила);

проведенні ремонтних робіт у майстерні,

модернізація комп’ютерів в кабінеті інформатики;

встановлення на комп'ютерах у кабінетах інформатики програм-фільтрів, що унеможливлюють доступ до сайтів небажаного змісту; тощо.

Харчування, яке забезпечує шкільна їдальня, учні оцінили на достатньому рівні та зазначали , що їжа смачна та корисна.

У переважній більшості здобувачі освіти засвідчують, що вчителі, класні керівники регулярно інформують про правила охорони праці, техніки безпеки під час занять, пожежної безпеки, правил поведінки під час надзвичайних ситуацій.

Педагогічна діяльність педагогічних працівників базується на використанні сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.

Педагогічні працівники планують свою діяльність, аналізують її результативність.

Календарно-тематичні плани синхронізовані з освітньою програмою гімназії.

На основі анкетування здобувачів освіти  можна стверджувати, що вчителі під час проведення уроків та в позаурочний час використовують мультимедійне обладнання, комп'ютерну техніку та програми, інтернет, візуалізацію корисної інформації; в меншій мірі використовують наочність та лабораторне обладнання.

В гімназії організовано навчання для здобувачів освіти з ООП.

Педагогічні працівники беруть участь у реалізації індивідуальних освітніх траєкторій для учнів, які навчаються за індивідуальною програмою та інклюзивною формою освіти.

Як демонструють результати анкетування, більшість педагогічних працівників діють на засадах педагогіки партнерства, співпрацюють з батьками здобувачів освіти з питань організації освітнього процесу, забезпечують постійний зворотній зв'язок.

Під час дії карантину у гімназії було запроваджено використання електронного щоденника на платформі «nz.ua».

Результати анкетування показують, що  здобувачі освіти володіють поняттям академічної доброчесності і знають наслідки недотримання даних етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання.

На достатньому рівні здобувачі освіти отримують інформацію щодо важливості дотримання академічної доброчесності.

 

Здобувачі освіти  також зазначають, що в їхньому шкільному житті були випадки булінгу, але, в переважній більшості їх було усунено з допомогою вчителів та розгляду ситуації шкільним психологом.

Більшість випадків, які було зазначено учнями, як прояви булінгу – мали характер конфлікту, непорозумінь та прагнення до лідерства.

В переважній більшості учні прагнуть самі вирішити непорозуміння, але перевагу надають зверненням до класного керівника.

Здобувачі освіти ознайомлені з правилами поведінки, які діють у гімназії, та в переважній більшості, їх дотримуються.

В свою чергу права здобувачів освіти в гімназії дотримуються на достатньому рівні.

Аналіз анкет показав, що здобувачі освіти в більшій мірі відчувають підтримку, повагу, отримують допомогу від вчителів.

Як зазначають здобувачі освіти, вчителі закладу постійно інформують їх про критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти, але в більшій мірі це відбувається на основі звернення до вчителя.

У більшості випадків оцінювання навчальних досягнень вчителі здійснюють справедливо.

На думку здобувачів освіти, головною метою оцінювання є визначення рів-ня їх знань, умінь і навичок.

Близько половини школярів зазначило, що успіх у навчанні залежить від їх особистої наполегливості та мотивації батьків, інша половина – від рівня викладання навчального предмету.

Менше половини здобувачів освіти відчувають відповідальність стосовно навчання та гімназія сприяє її формуванню;

Близько  10% учнів ставляться відповідально лише до деяких предметів та не відчувають з боку школи сприяння у формуванні відповідальності до навчання.

На достатньому рівні учні оцінюють доступність та відкритість керівництва гімназії до спілкування, з проханнями до керівництва закладу звертаються учні не часто, але якщо таке трапляється, то обов'язково отримують відповідь на своє звернення.

Результати анкетування також свідчать про необхідність покращення стану та значимості шкільної бібліотеки, оскільки школярі використовують бібліотеку, у переважній більшості, лише задля отримання підручників.

Як зазначають учні, їхня думка не враховується під час оформлення та дизайну кабінету, режиму роботи школи, тематики гуртків. Частіше всього ініціативу школярі проявляють у класі, рідше – на рівні гімназії.

Найбільш розповсюдженими позаурочними заходами у гімназії є екскурсії, відвідування кінотеатрів, музеїв, виставок, рідше – походи в кіно, пікніки на природі, спільні свята. Про події, які відбувають у школі, організацію заходів здобувачі освіти  отримують, в переважній більшості, від класного керівника, рідше – зі спільноти в соціальних мережах.

Здобувачі освіти гімназії мають уявлення про поняття «корупції», з даним поняттям вчителі ознайомлюють їх через бесіди, уроки, в меншій мірі – через організацію позаурочних заходів, рідко – бесіди із запрошенням гостей.

Аналізуючи напрям «Управлінські процеси», можна відмітити , що у гімназії розроблено, розглянуто на педагогічній раді та затверджено стратегію розвитку гімназії.

До розроблення стратегії розвитку було залучено педагогічних працівників школи шляхом створення робочої  групи для визначення пріоритетних напрямів розвитку; представників Батьківської ради гімназії; представників самоврядування.

Стратегію розвитку затверджено у 2021 році, тому складно визначити рівень досягнення цілей та виконання завдань, враховуючи тривалий термін навчання з використанням дистанційних технологій в поточному році.

Стратегія розвитку враховує специфіку та умови діяльності гімназії, включає завдання щодо створення рівного доступу для здобуття якісної освіти, формування ключових компетентностей; створення сучасної матеріально-технічної бази школи інклюзивного середовища та інші завдання.

Стратегія розвитку закладу не піддавалася коригуванню.

Враховуючи короткий термін реалізації, складно простежити моніторинг досягнення цілей, визначених стратегією розвитку закладу.

На 2021-2022 н.р. річний план роботи гімназії створено відповідно до стратегії розвитку гімназії з урахуванням освітньої програми.

До розроблення річного плану залучалися педагогічні працівники закладу та батьки здобувачів освіти під час проведення анкетування.

Структуру річного плану створено за розділами освітньої діяльності, які охоплюють напрями: освітнє середовище закладу освіти, система оцінювання здобувачів освіти, педагогічна діяльність педагогічних працівників та управлінські процеси закладу освіти.

Додатком до річного плану є аналіз виконання річного плану минулого навчального року, у якому визначено виконані завдання та завдання, які потребують корекції.

Діяльність педагогічної ради відображає та спрямовується на реалізацію річного плану( тематика засідань педагогічних рад, питання до розгляду, організаційні, методичні заходи).

У гімназії  відбувається моніторинг якості освітньої діяльності.

Розроблено, затверджено та оприлюднено положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, яка містить опис стратегій і процедур забезпечення якості освіти.

Результати самооцінювання протягом навчального року було заслухано на засіданні педагогічної ради(один раз на рік).

Було проаналізовано анкетування здобувачів освіти та їх батьків(за зразками анкет «Абетка для директора), анкетування вчителів.

Двічі на рік відбувається моніторинг сформованості навчальних досягнень у учнів, здійснюється порівняння підсумкового оцінювання випускників з їх результатами державної підсумкової атестації.

На сайті гімназії оприлюднено кошторис та звіт про використання отриманих коштів за останній навчальний рік та квартал.

План розвитку матеріально-технічної бази гімназії включено до стратегії розвитку закладу.

Аналіз анкетування демонструє, що в переважній більшості учасники освітнього процесу задоволені психологічним кліматом у гімназії. Практичним психологом школи проводяться психолого-педагогічні семінари для педагогів на визначені у річному плані роботи теми.

Батьки здобувачів освіти зазначають, що звернення керівництвом закладу розглядаються вчасно, заходами реагування вони задоволені або переважно задоволені, однак разом з тим деякі учні зазначають, що їм нічого невідомо про можливість звернення до керівництва школи.

В школі ведеться журнал звернень громадян та особистого прийому.

Заклад має свій веб-сайт, який систематично оновлюється.

Зміст інформації відповідає вимогам статті 30 Закону України «Про освіту».

Функціонує сторінка гімназії у соціальній мережі Фейсбук, де висвітлюються основні події, що відбуваються в закладі.

У вестибюлі школи є інформаційний стенд, на якому регулярно оновлюється інформація.

Штатний розпис гімназії  забезпечує виконання освітньої програми.

У гімназії вакансій немає.

 Всі предмети викладаються педагогічними працівниками , які мають відповідний фах, всі педагогічні працівники мають свідоцтво про проходження курсів підвищення кваліфікації в КЗ «ЗОІППО» ЗМР.

З метою матеріального заохочення працівників закладу, у школі затверджено положення про щорічне преміювання педагогів та за погодженням з профспілковим комітетом здійснюється преміювання відповідно до визначених положенням критеріїв.

Готуються подання на нагородження грамотами та подяками на рівні міста та області.

За погодженням з профспілковим комітетом, відповідно до укладеного колективного договору щорічно працівникам закладу надаються додаткові дні до відпустки за певні виконувані види роботи.

На початку календарного року у закладі педагогічною радою схвалюється план підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Вчителі обирають для себе різноманітні форми підвищення кваліфікації: тренінги, семінари, програми тощо.

Підвищення кваліфікації здійснюється як шляхом очного так і дистанційного навчання на базі КЗ «ЗОІППО» ЗМР, платформ EdEra, Всеосвіта та ін.

Переважна більшість педагогічних працівників вважає, що керівництво закладу сприяє їх професійному зростанню.

Проте відсутні педагогічні працівники закладу, які пройшли сертифікацію.

Права та обов’язки учасників освітнього процесу визначаються статутом закладу, правилами внутрішнього розпорядку, правилами для учнів.

Більшість учасників освітнього процесу вважають, що їх права в гімназії не порушуються, обізнані зі своїми правами та обов’язками.

Більшість учасників освітнього процесу вважають, що їх пропозиції враховуються під час прийняття управлінських рішень.

Пропозиції щодо удосконалення освітнього процесу обговорюються та отримуються під час педагогічних рад, засідань Батьківської ради, у Вайбер групі вчителів, на класних годинах, засіданнях учнівського самоврядування, під час анкетування.

Слід зазначити, що більшість пропозицій від здобувачів освіти та ї батьків надходять щодо покращення матеріально-технічної бази закладу.

У закладі діють Батьківський загальношкільна комітет, батьківські класні активи, учнівське самоврядування.

В кінці навчального року відбувається публічний звіт директора  про свою діяльність перед батьками, педагогами та громадськістю.

Відбуваються зустрічі керівництва школи із представниками учнівського самоврядування для вирішення питань щодо покращення освітнього процесу, урізноманітнення дозвілля, проведення заходів.

Гімназія  долучається до проектів спортивного, культурного, здоров’язберігаючого напрямків.

 Результатом є проведення свят , заходів , акцій, що відображається на сторінці гімназії у Фейсбуці, новинах на сайті гімназії.

Режим роботи закладу враховує потреби учасників освітнього процесу.

Між уроками є дві великі перерви.

Тривалість уроків визначена санітарними вимогами.

Розклад навчальних занять  в повній мірі забезпечує рівномірне навчальне навантаження відповідно до вікових особливостей учнів.

Розклад навчальних занять сформований відповідно до освітньої програми.

У гімназії  є учні , які працюють за індивідуальними освітніми програмами: в інклюзивних класах навчаються 5 учнів, 3 учні, які навчаються  індивідуально (педагогічний патронаж).

Виконання індивідуальних навчальних планів та індивідуальних програм розвитку аналізується на педагогічній раді.

У закладі розроблено положення про академічну доброчесність. Положення схвалено педагогічною радою.

Зі змістом положення ознайомлені здобувачі освіти (більшість учнів, за результатами анкетування зазначають, що з ними регулярно проводяться бесіди щодо дотримання академічної доброчесності).

Більшість учні вважають також оцінювання по відношенню до них справедливим.

У гімназії не зафіксовано випадків недоброчесної поведінки.

В анкетах учні зазначають, що вчителі і адміністрація гімназії інформують їх про негативне ставлення до корупції переважно на уроках та під час бесід.

Висновок:

Напрям «Освітнє середовище гімназії» відповідає вимогам достатнього рівня.

Напрям «Система оцінювання освітньої діяльності здобувачів освіти» відповідає вимогам достатнього рівня.

Напрям «Система педагогічної діяльності  педагогічних працівників» відповідає вимогам достатнього рівня.

Напрям «Система управлінської діяльності гімназії» відповідає вимогам достатнього рівня.

 

 

Директор                                                                                         Т.О.Чумак